Завдання
зі світової літератури
11 клас
I-й рівень. Виконайте тестові завдання (4 тести по 4 бали = 16 балів)
1. Оберіть одну правильну відповідь (4 бали)
Модернізм – це:
а) назва сукупності літературних напрямків та течій XX ст. в літературі; в) назва сукупності літературних напрямків та течій XVIII ст.;
б) назва напрямку в літературі XIX ст.; г) ідеологічне явище межі XIX–XX ст.
2. Установіть відповідність (4 бали)
Між поняттям і визначенням
1) неоромантизм; а) витончене відтворення особистих вражень і спостережень, мінли-
2) імпресіонізм; вих миттєвих відчуттів і переживань;
3) модернізм; б) вираження глибинної сутності людини й одвічних проблем буття
шляхом поєднання реального зображення з умовними й симво-
лічними елементами;
в) спроба подолати розрив між романтичним ідеалом та дійсністю.
3. Установіть послідовність (4 бали)
Драма Г. Ібсена «Ляльковий дім» увійшла до так званого «сімейного циклу» п’єс. Розташуй твори у послідовності їх написання:
а) «Привиди»; в) «Ляльковий дім»;
б) «Стовпи суспільства»; г) «Ворог народу».
4. Винайдіть правильний вихід із запропонованої ситуації (4 бали)
Обговорюючи на уроці стильові особливості художнього світу Ф. Кафки, один з учнів безапеляційно заявив, що автор «Перевтілення» – екзистенціаліст. Це твердження викликало суперечки. Допомо¬жіть учням визначитися в цьому питанні, визначивши правильні відповіді:
а) у творі відображення загостреного суб’єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське «я» свідчить про ознаки експресіонізму;
б) красномовність символів новели дозволяє побачити в ній ознаки символізму;
в) подання ідеї твору через інстинкти, сновиддя, галюцинації, заміна логічних зв’язків вільними асоціаціями надає новелі рис сюрреалізму;
г) доцільно казати про стильову синкретичність, тобто поєднання рис експресіонізму, екзистенціалізму, сюрреалізму, нового символізму, «магічного реалізму» у творі.
ІІ-й рівень. Виконайте завдання (3 завдання по 10 балів = 30 балів)
5. Дайте визначення літературним поняттям (2 бали*5=10 балів):
декаданс;
екзистенціалізм;
фабула;
гротеск;
експресіонізм.
6. У листі до свого рецензента Аполлінер так пояснював відсутність розділових знаків: «…вони були усунуті тому, що здаються мені зайвими і справді є такими; ритм і паузи вірша – оце і є справжня пунктуація, іншої не треба».
Висловіть коротко своє ставлення до необхідності вживання розділових знаків у поезії. Чи повинен автор намагатися «контролювати» враження читача? Відповідь аргументуйте (часткова відповідь – 3, неповна відповідь – 5, повна відповідь з певними помилками – 7, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 10 балів)
7. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії (часткова відповідь – 3, неповна відповідь – 5, повна відповідь з певними помилками – 7, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 10 балів).
Наснилась осінь у тумані шибок.
Ти з друзями у клоунській юрбі
І, ніби сокіл кровожерний шибнув, –
На руку серце всілося тобі.
Хоч глухнув час і старівся – та плинув.
Сріблистим димом раму затягло.
Зоря в саду кидала по краплині
Криваві сльози вересня на скло.
Та плинув час і старівся. І рихлий,
Як лід, тріщав крісел добротний шовк.
І раптом гомінлива ти затихла,
І сон, немовби голос дзвона, вмовк.
Прокинувся. Неначе темна осінь,
Світанок. Вітер вдалину поніс,
Як ту солому, згублену за возом,
По небу пасмо молодих беріз.
Б. Пастернак «Сон»
ІІІ-й рівень. Виконайте завдання (2 завдання по 12 балів = 24 бали)
8. Опираючись на вивчені твори, розкрийте специфіку світобачення одного з відомих вам митців першої половини ХХ ст. (часткова відповідь – 4, неповна відповідь – 6, повна відповідь з певними помилками – 9, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 12 балів).
9. Поясніть, яких відтінків значення набуває слово «ляльковий» у тексті п’єси Г. Ібсен «Ляльковий дім». Як це пов’язано з ідеєю твору? (часткова відповідь – 4, неповна відповідь – 6, повна відповідь з певними помилками – 9, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 12 балів).
ІV-й рівень. Виконайте завдання (1 завдання – 30 балів)
10. Напишіть твір-роздум на одну з тем (1 завдання – 30 балів: зміст – 18, мовне оформлення – 12).
Метаморфози людини ХХ століття: проблематика новели Ф. Кафки «Перевтілення»
«Усі слова, що мав сказати, обернулися в зірки…» (за творчістю Г. Аполлінера)
Золоті голоси «срібної доби»
Дійсна й удавана свобода (за романом М. Булгакова «Майстер і Маргарита»)
Максимальна кількість балів – 100