Методичні рекомендації щодо використання нетрадиційних видів аналізу художнього тексту та інтеракції уроках зарубіжної літератури
ПЛАН
ВСТУП
І. Класифікація видів аналізу художнього тесту
ІІ. Нетрадиційні для школи види аналізу художнього тексту і поєднання їх з інтеракцією
1. Структурно-семантичний аналіз у поєднанні з психодрамою
2. Герменевтичний аналіз у поєднанні з «колом ідей»
3. Гендерний аналіз
ВИСНОВКИ
ЛІТЕРАТУРА
ВСТУП
Всім відомо, що в основу курсу зарубіжної літератури, як і сучасної української школи взагалі, покладено особистісно орієнтовану модель навчання. І в зв'язку з тим, що головною умовою ефективності особистісно зорієнтованого навчання є використання таких методичних підходів, які передбачають позицію учня як активного співтворця уроку, самого процесу вивчення літератури, продемонструвати на конкретних прикладах деякі види інтеракції, що забезпечують реалізацію цієї умови (інтеракція - взаємодія та спілкування учасників навчального діалогу). А пов'язати це можна із узагальненням видів літературного аналізу і знайомством із застосуванням на уроках тих із них, що є нетрадиційними для школи. Саме на цьому аналізі будується реалізація завдань викладання зарубіжної літератури в школі - формування широкої читацької компетентності молодого покоління, яка базується на знаннях, уміннях пізнавального і творчого типу, соціальних навичках, світоглядних переконаннях тощо, розвиток його духовно-ціннісних орієнтацій та естетичних потреб, виховання особистості, здатної цінувати явища класичної й сучасної культури та відрізняти справжні мистецькі твори від сурогатів і низьковартісних підробок.
Адже пізнавальна діяльність учня на уроці літератури може бути ефективною лише у тому разі, якщо у викладанні цього предмета вчитель спиратиметься на науку про нього, зокрема, на знання видів аналізу художнього твору.
І, нарешті, загальною тенденцією розвитку старшої профільної школи є її орієнтація на широку інтеграцію загальної і допрофесійної освіти.
Звичайно, мова не йде про використання в школі всіх видів аналізу художнього тексту і в однаковій мірі. Але уявлення про них допоможе кожному з нас обрати той шлях вивчення з учнями художнього тексту, який максимально розкриє його художню природу, активізує пізнавальну діяльність учнів адекватно до неї, реалізує широку диференціацію, інтеграцію загальної ідопрофесійної освіти й врешті - решт забезпечить максимальну ефективність уроку у плані формування життєвих і фахових компетентностей учнів.