Завдання олімпіади
зі світової літератури
8 клас
I-й рівень. Виконайте тестові завдання (4 тести по 4 бали = 16 балів)
1. Оберіть одну правильну відповідь (4 бали)
Найвідомішими давньогрецькими трагедіографами були:
а) Есхіл, Софокл, Еврипід;
б) Есхіл, Софокл, Менандр;
в) Есхіл, Софокл, Аристофан.
2. Установіть відповідність (4 бали)
Між назвою вірша та його автором:
1. Сапфо; а) «Принеси води, юначе…»;
2. Анакреонт; б) «Серце, серце…»;
3. Тіртей; в) «До богів подібний…»;
4. Архілох. г) «Добре вмирати тому…».
3. Установіть послідовність (4 бали)
Установіть хронологію подій у поемі «Енеїда»:
а) Еней опиняється в Карфагені;
б) Зустріч з Сивілою;
в) Розмова з тінню батька;
г) Загибель Дідони.
4. Винайдіть правильний вихід із запропонованої ситуації (4 бали)
Відповідаючи на питання «Чому майже через три тисячі років після свого створення
поеми Гомера екранізуються, викликають захоплення і мають мільйони прихильників?»,
у класі було висловлено декі¬лька думок. Ви вважаєте, що правильним твердженням є:
а) люди за три тисячі років майже не змінилися: вони все ще ведуть спустошливі війни; як і раніше, вони закохуються, гніва¬ються, страждають та співчувають іншим;
б) в «Одіссеї» широко використовуються пригодницькі, казкові, фантастичні елементи;
в) поеми Гомера вважаються енциклопедією життя давніх греків.
ІІ-й рівень. Виконайте завдання (3 завдання по 10 балів = 30 балів)
5. Дайте визначення літературним поняттям (2 бали*5 завдань = 10 балів):
антична література;
елегія;
гекзаметр;
«гомерівське питання»;
корифей.
6. Фразелогізми – сталі словосполучення, що вживаються у переносному значенні. Вони мають різне походження. Наведіть 2 приклади фразеологізміів міфологічного походження, поясніть їх значення, коротко передай історію їх виникнення (5 балів*2 прилади =10 балів).
Фразеологізм Його значення Історія виникнення
0,5 б 1,5 б 3 б
7. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії (часткова відповідь – 3, неповна відповідь – 5, повна відповідь з певними помилками – 7, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 10 балів).
Люблю травневий світлий час
І ніжні квіти весняні;
Люблю, коли чарують нас
Пташині радісні пісні;
І тішусь я красою
Рясних наметів і шатрів,
Розкиданих серед лугів,
Де гасла ждуть до бою
Ряди уславлених полків,
І вершників, і скакунів.
Бертран де Борн
ІІІ-й рівень. Виконайте завдання (2 завдання по 12 балів = 24 бали)
8. Древні казали: «Vita brevis, ars longa» («Життя коротке, мистецтво вічне»). Як ця фраза пов'язана з одою Горація «До Мельпомени»? Запишіть свої міркування (часткова відповідь – 4, неповна відповідь – 6, повна відповідь з певними помилками – 9, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 12 балів).
9. Учимося порівнювати художні твори (часткова відповідь – 4, неповна відповідь – 6, повна відповідь з певними помилками – 9, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 12 балів).
Порівняйте та проаналізуйте твори Гомера «Іліада» і «Одіссея». Результат запишіть у таблицю. Зробіть висновок про те, що в них є схожим, а що відмінним.
№ з/п Питання «ІЛІАДА» «ОДІССЕЯ»
1 Історична епоха
2 Тема, ідея твору
3 Жанр
4 Віршовий розмір(метр)
5 Конкретні факти, які указують на історичний час
6 Головні художні засоби у творі
ІV-й рівень. Виконайте завдання (1 завдання – 30 балів: зміст – 18, мовне оформлення – 12)
10. Напишіть твір-роздум на одну з тем:
Навіщо людині даровано іскру Прометея? (за трагедією Есхіла «Прометей закутий»)
Мій улюблений герой античних міфів
Біблія в моєму житті
«Іліада» – енциклопедія життя стародавніх греків»
Максимальна кількість балів – 100