Завдання олімпіади
зі світової літератури
9 клас
I-й рівень. Виконайте тестові завдання (4 тести по 4 бали = 16 балів)
1. Оберіть одну правильну відповідь (4 бали)
Художній засіб, який не є характерним для мистецтва бароко:
А – постійні епітети
Б – символи і алегорії
В – антитеза
Г – метафора
2. Установіть відповідність (4 бали)
Між світоглядно-естетичними позиціями та епохою, для якої вони є характерними:
1 – Світ – непізнаний і жахливий, справжнє життя не на землі, а на небі
2 – Єдність, гармонійність світу
3 – Намагання проникнути в таємниці земного світу; світ втрачає цілісність і гармонійність
4 – Непізнаність світу, беззахисність людини перед багатьма богами
А – Відродження
Б – Середньовіччя
В – Античність
Г – Бароко
3. Установіть послідовність (4 бали)
Подій у трагедії Й. В. Ґете «Фауст»:
1. Фауст заключає з Мефістофелем угоду з метою пізнання таємниць всесвіту.
2. Маргарита свідомо обирає кару за скоєні злочини, рятуючи тим свою душу
3. Мефістофель переходить до спокус вченого жіночими чарами з метою того, щоб відволікти його від подальшого пошуку істини.
4. Фауст з успіхом проходить випробування пиятикою та розвагами у веселому товаристві.
5. Закоханий Фауст стає причиною трагічної долі Маргарити і намагається врятувати її від покарання втечею.
6. У міркуваннях стосовно обмеженості людського розуму Фауст приймає рішення про самогубство, від якого його врятовує пасхальний Благовіст.
4. Винайдіть правильний вихід із запропонованої ситуації (4 бали)
Відповідаючи на питання «Якою є головна тема трагедії Ґете «Фауст?», учні в класі
висловили декі¬лька думок. Ви вважаєте, що правильним твердженням є:
А – конфлікт між бажанням і можливостями людини впливати на долю
Б – безпідставні претензії буржуа на аристократизм
В – пошуки людиною сенсу буття і свого призначення
Г – конфлікт «природної людини і суспільства»
ІІ-й рівень. Виконайте завдання (3 завдання по 10 балів = 30 балів)
5. Дайте визначення літературним поняттям (2 бали*5 завдань=10 балів):
класицизм;
філософська повість;
іронія;
гротеск;
антитеза.
6. Драма Кальдерона «Життя – це сон» порушує важливі філософські проблеми, які не втрачають своєї актуальності за будь-яких часів. Сформулюйте 5 тез щодо проблематики твору (2 бали*5 тез = 10 балів).
7. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії (часткова відповідь – 3, неповна відповідь – 5, повна відповідь з певними помилками – 7, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 10 балів).
Всі давні та прикрії співи,
Всі мрії тяжкії страшні –
Я хочу тепер поховати
Навіки в великій труні.
Чи знаєте ви, чого буде
Труна та велика й важка? –
Кохання моє в неї ляже
І вся моя туга тяжка.
Г. Гейне «Книга пісень»
ІІІ-й рівень. Виконайте завдання (2 завдання по 12 балів = 24 бали)
8. Образ Фауста, подібно до образів Прометея і Дон Кіхота, належить до так званих «вічних» образів людства. Що спільного між цими образами? Висловіть свою думку з цього питання, опираючись на подану таблицю (4 бали*3=12 балів).
«Вічний» образ Яку сутність людської природи і тип людської поведінки втілено у даному образі (0-4 бали)
Прометей
Дон Кіхот
Фауст
9. Німецький письменник XX ст. Томас Манн характеризував драми Шиллера як поетичні симфонії. Аргументовано доведіть слушність цього судження (часткова відповідь – 4, неповна відповідь – 6, повна відповідь з певними помилками – 9, повна відповідь без граматичних і фактичних помилок – 12 балів).
ІV-й рівень. Виконайте завдання (1 завдання – 30 балів)
10. Напишіть твір-роздум на одну з тем (1 завдання – 30 балів: зміст – 18, мовне оформлення – 12)
Людина і Доля у драмі П. Кальдерона «Життя – це сон»
«Знання для серця – світоч найясніший,
Знання для тіла – панцир найміцніший» (Рудакі) (за комедією Мольєра «Міщанин-шляхтич»)
Філософські роздуми Вольтера у повісті «Простак»
Набагато легше знайти помилку, ніж істину (за трагедією «Фауст» Й. В. Гете)
Максимальна кількість балів – 100